Activiteitenverslag 2020 Afrika

Investering project: € 2.444
Noodhulp Corona: : € 550

Sylvester Seal Jammeh

Uitbouw van een basisschool voor iedereen!
Dit jaar zouden drie long-term vrijwilligers* zich inzetten op het project. Daarnaast zouden er twee groepen – in totaal 30 deelnemers – verder bouwen aan de eerste verdieping van de Zoë-basisschool. Eén team bestond uit veel verpleegkundigen en zou zich ook inzetten tijdens medische outreaches en in plaatselijke klinieken. Helaas gingen de reizen niet door. Gelukkig kwamen er wel donaties waarvan lerarensalarissen betaald konden worden en ontving het project steun voor corona-gerelateerde noden. In 2021 kan de uitbouw van de school toch voortgezet worden dankzij een grote gift vanuit een geannuleerde groep. Dit is fantastisch, aangezien de school veel te klein blijkt voor het groeiend aantal leerlingen!

* Eén vrijwilliger keerde eerder terug en de reizen van de twee andere vrijwilligers werden vanwege corona geannuleerd.

Ghana Pokukrom

Partner: Living Rock Ministry
Sinds: 2012
Investering project: € 4.070

Kofi en Kate Osei

Bouwen aan onderwijs
Ondanks het feit dat er geen teams langskwamen dit jaar, ontving Living Rock Ministries support van betrokken teams uit het verleden. Zo werd er een prachtige donatie gedaan voor het WASH project (water, sanitation and hygiene). Het team in 2019 bouwde al aan de toiletten. De bestemming voor deze gift is het slaan van een waterput waarmee een waterleiding voor het toilet, evenals een toevoer voor een carwash project wordt bewerkstelligd.

Oeganda Bukulula

Partner: Real Shepherd Community Initiative
Sinds: 2014
Investering project: € 2.177

William Lubega

Strijd tegen armoede
Afgelopen jaar zouden 17 reizigers hun handen uit de mouwen steken voor de school die uit haar voegen barst. Er zouden nieuwe klaslokalen worden gebouwd en veel sociale activiteiten worden georganiseerd. Door de coronacrisis konden deze dromen niet waargemaakt worden. Toch werd het project en de lokale gemeenschap bemoedigd dankzij verschillende giften. Zo werd er geïnvesteerd in onderwijs: bureaus, lesmateriaal en een tegemoetkoming voor het salaris en de transportkosten van leerkrachten. Daarnaast werden er – in het kader van de coronacrisis – voedselpakketten uitgedeeld aan de meest kwetsbaren uit de gemeenschap.

Oeganda Kiwangala / Ttula

Partner: CSH Kiwangala
Sinds: 2000
Investering project: € 1.965
Noodhulp Corona: € 550

Een regioschool in het groen
Alhoewel Livingstone geen teams meer stuurt naar dit project* blijft deze plek een bron van inspiratie voor de gemeenschap en veel projecten uit de omgeving. Ondanks de landelijke lockdown wegens COVID-19, zette de school zich onverminderd in voor de lokale gemeenschap met een grootschalig voedselproject. Livingstone droeg hieraan bij. Aan het einde van het boekjaar ontving de school een COVID-19 certificaat en mocht er weer les gegeven worden aan examenkandidaten.

Meerdere projecten onder één paraplu
De projecten Mpigi, Budaada, Lwamalenge en Kiwangala/Ttula vallen onder de paraplu van Children Sure House (CSH). De genoemde investering is besteed op het project Kiwangala/Ttula zelf (€ 950) en Lwamalenge (€ 1.565).

* Momenteel ligt het uitzenden van long term vrijwilligers voorlopig ook stil in verband met de coronacrisis.

Oeganda Lwamalenge

Partner: Glorious World’s salvation
Sinds: 2019
Investering project: € 511
Noodhulp Corona: € 556

James Jingo

Onderwijs voor iedereen!
Dit project raakt harten door de grote passie en drive van de jonge leerkrachten. Dit gedreven team ontving vroeger zelf gratis onderwijs op de school van Children’s Sure House Kiwangala. Nu zetten zij zich met hart en ziel in voor de kinderen uit Lwamalenge. In de zomer van 2020 zou een pioniersteam van 18 reizigers aan het eerste klaslokaal bouwen. Helaas is het hier niet van gekomen. Er werd wel geïnvesteerd in een stuk grond voor de uitbreiding van de school*. Ook kon er dankzij een gift extra eten gekocht worden. En met een gift in het kader van de coronacrisis werd een lokaal restaurant gerund, met de opbrengst hiervan werd voorzien in voedsel voor de leerlingen.

*zie tekst bij Oeganda Kiwangala / Ttula

Oeganda Mpigi

Partner: Queen of Peace Highschool Uganda
Sinds: 2012
Investering project: € 12.310

Philomena Namirembe

Een middelbare school in opbouw
Deze school heeft veel potentie en maakt enorme sprongen. Helaas gooide de coronacrisis roet in het eten en werden reizen gecanceld. Veel ex-reizigers en betrokkenen droegen het project in deze lastige tijd een warm hart toe en investeerden onder meer in voedseldistributie, lesmateriaal (boeken en bureaus) en tegemoetkoming in de salarissen van leerkrachten. Ook werd er bijgedragen aan een mondkapjes- en maandverbandproject. Daarnaast kwamen er fondsen vrij voor de bouw van de slaapvertrekken die dit jaar op de planning stond. Er is al een mooi begin gemaakt, maar er moeten nog wat bergen worden verzet om de slaapvertrekken daadwerkelijk te realiseren.

Tanzania Mwanza

Partner: Youth for Christ Tanzania
Sinds: 2016

Pascal Nyulahe

Toekomst voor de jeugd van Mwanza
Dit project ontving dit jaar een gift ter support in tijden van corona. Deze gift werd geïnvesteerd in melkkoeien, zodat de staf en kinderen van het Milestone project hier voor de lange termijn van kunnen profiteren. De coronacrisis heeft het project hard geraakt. Het project kreeg te maken met teruglopende inkomsten. In het najaar ging het in Tanzania de goede kant op wat betreft het terugdringen van de verspreiding van het coronavirus. De restricties werden opgeheven en het Milestone-project kon weer gaan draaien.

Zuid-Afrika Grabouw

Partner: Agape Family Ministries
Sinds: 2015
Noodhulp Corona: € 550

Een liefdevolle plaats voor kinderen in de knel
In tijden van corona stond het uitzenden van long-term vrijwilligers stil. Het project ontving een gift voor coronahulp ter bemoediging in tijden van onrust.

Reizen in samenwerking Kenia, Soedan MAF - donateursreis

Partner NL: MAF Nederland
Partner Kenia, Soedan:
MAF kantoren in betreffende landen
Deelnemers: 8

Leer het werk van MAF van binnenuit kennen
In het vroege voorjaar nam Livingstone voor MAF de organisatorische verantwoordelijkheid van een sponsorreis met ondernemers naar Kenia & Zuid-Sudan. De organisatie van de reizen gebeurde door MAF zelf. Livingstone verzorgde de formele boeking en de vliegtickets van de reizigers. Ook voerde ze controle uit op de geschiktheid van reisleiders, zorg voor veiligheid en de volledigheid van de reisinformatie aan de donateurs. Omdat de reis gedeeltelijk uitgevoerd werden in gebieden die door de Nederlandse overheid als onveilig bestempeld worden (zgn. rood gebied), was er extra zorg voor de veiligheid en voor de voorlichting van de reizigers. Livingstone verzorgde de waarborgen, verzekeringen en tijdens de reis de 24/7-dienst. De reis is in goede orde verlopen.

Heb je nog vragen?

Contact opnemen