De wereld is in allerlei facetten aan verandering onderhevig. Zo hebben we met Corona gemerkt dat een ziekte zomaar ineens de wereld stil kan leggen. In sommige landen is er oorlogsgeweld. Andere landen liggen in zones waar de natuur nog wel eens zijn uitspattingen wil hebben in de vorm van bijvoorbeeld orkanen en aardbevingen. Gelukkig wil dat alles niet zeggen dat we niet zouden kunnen reizen.
Livingstone houdt de ontwikkelingen en maatregelen wereldwijd zo goed mogelijk in de gaten. Livingstone laat zich leiden door (1) het advies van het ministerie van Buitenlandse zaken (https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies), (2) de maatregelen die het land van bestemming neemt (bijvoorbeeld een inreisbeperking) en (3) de situatie van het project. (4) Ook hebben wij contact met collega-organisaties over de maatregelen die zij nemen.
1. omdat er een uitbraak van ziekte / pandemie is?
Wanneer een reis door een calamiteit (bijvoorbeeld een pandemie) of onvermogen van een projectpartner niet kan doorgaan, heeft Livingstone het recht en de plicht om de reis te verplaatsen in de tijd of een zo goed mogelijk alternatief aan te bieden. In dat geval worden verplaatsingskosten berekend (algemene voorwaarden, punt 24). Als de boeker in deze situatie de reis niet kan of wil verplaatsen en ook geen alternatief kan accepteren, moet de boeker de reis annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
2. omdat een instabiele / te gevaarlijke situatie is ontstaan onderweg of op de bestemming?
Wanneer een reis door een calamiteit (bijvoorbeeld een pandemie) of onvermogen van een projectpartner niet kan doorgaan, heeft Livingstone het recht en de plicht om de reis te verplaatsen in de tijd of een zo goed mogelijk alternatief aan te bieden. In dat geval worden verplaatsingskosten berekend (algemene voorwaarden, punt 24). Als de boeker in deze situatie de reis niet kan of wil verplaatsen en ook geen alternatief kan accepteren, moet de boeker de reis annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
Algemene voorwaarden
3. omdat de Nederlandse overheid het reizen verbiedt of anders onmogelijk maakt?
Als een reiziger vanwege beperkende Nederlandse overheidsmaatregelen niet meer in staat is om deel te nemen aan de reis, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
4. omdat een lokale overheid het reizen verbiedt of anders onmogelijk maakt?
Als een reiziger vanwege beperkende lokale overheidsmaatregelen niet meer in staat is om deel te nemen aan de reis, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
5. omdat meerdere groepsleden en/of de reisleider(s) niet mee op reis kunnen?
Wanneer een reis door een calamiteit of onvermogen van een projectpartner niet kan doorgaan, heeft Livingstone het recht en de plicht om de reis te verplaatsen in de tijd of een zo goed mogelijk alternatief aan te bieden. In dat geval worden verplaatsingskosten berekend (algemene voorwaarden, punt 24). Als de boeker in deze situatie de reis niet kan of wil verplaatsen en ook geen alternatief kan accepteren, moet de boeker de reis annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
6. omdat ik voor vertrek ziek ben geworden?
Voor de reizen is het van belang dat de reizigers een goede geestelijke en lichamelijke gezondheid hebben. Wanneer er medicijnen (voor medische zaken) worden gebruikt of wanneer er enige twijfel is over de gezondheid van een reiziger, moet de reiziger de deelname aan de reis bespreken met de huisarts voordat hij/zij boekt. Wanneer het gebruik van medicijnen of de gezondheidssituatie van een reiziger verandert na boeking of wanneer de reiziger te maken krijgt met beperkende overheidsmaatregelen, is de reiziger verplicht dit te melden bij de boeker en bij Livingstone en eventueel (opnieuw) te bespreken met de huisarts. Als de reiziger vanwege medicijnen, de gezondheid of beperkende overheidsmaatregelen niet meer in staat is om deel te nemen aan de reis, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
7. omdat ik te maken heb met beperkende overheidsmaatregelen?
Als een reiziger vanwege beperkende overheidsmaatregelen (bijvoorbeeld quarantaine) niet meer in staat is om deel te nemen aan de reis, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
8. omdat mijn reisgenoot te maken heeft met beperkende overheidsmaatregelen?
Wanneer een reiziger niet mee kan op reis, door welke reden dan ook, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21). De reis- en annuleringsverzekeringen vergoeden in een aantal gevallen geheel of gedeeltelijk de boekingskosten.
9. mijn reisverzekering?
De collectieve reisverzekering van Livingstone is bedoeld voor schade op reis. Er is een uitgebreide dekking voor SOS-hulpverlening, ongevallen, medische kosten en bagage. In een aantal gevallen wordt ook schade van een reisgenoot vergoed. Lees alle voorwaarden in de verzekeringspolis: www.lst.nl/polis.
10. mijn annuleringsverzekering?
De collectieve annuleringsverzekering van Livingstone is bedoeld voor schade veroorzaakt door een annulering van de reis, het af- of onderbreken van een reis, ziekenhuisopname tijdens de reis en vertraging van vertrek van de reis bij bijzondere gebeurtenissen, waaronder ernstige ziekte, een operatie, ernstige schade aan de woning, werkeloosheid, zwangerschap van de reiziger of een naaste familielid. Lees alle verzekerde gebeurtenissen en voorwaarden in de verzekeringspolis: www.lst.nl/polis.
11. het calamiteitenfonds?
Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat een reis wordt aangepast, bijvoorbeeld door een natuurramp of ernstige onrusten in het land van bestemming. Als de reis moet worden afgebroken, zorgt het fonds voor een vergoeding voor de niet genoten reisdagen.
Lees de garantieregeling van het Calamiteitenfonds.
12. het garantiefonds reisgelden (SGR)?
Het SGR (Stichting Garantiefonds Reizen) garandeert dat je je reissom (exclusief verzekeringspremies) terugkrijgt bij een eventueel faillissement van de reisorganisatie.
Lees de garantieregeling van het SGR.
13. Krijg ik mijn geld terug als de reisorganisatie failliet gaat?
Het SGR (Stichting Garantiefonds Reizen) garandeert dat je je reissom (exclusief verzekeringspremies) terugkrijgt bij een eventueel faillissement van de reisorganisatie.
Lees de garantieregeling van het SGR.
14. als ik te maken heb met beperkende overheidsmaatregelen?
Als een reiziger vanwege beperkende overheidsmaatregelen (bijvoorbeeld quarantaine) niet meer in staat is om deel te nemen aan de reis, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21).
Omboeken naar een ander project binnen hetzelfde seizoen is mogelijk tot uiterlijk twee weken voor vertrek en is afhankelijk van de mogelijkheid om de omboeking daadwerkelijk te realiseren. Een omboeking vraag je aan met een formeel bericht. Voor het omboeken worden kosten in rekening gebracht (algemene voorwaarden, punt 16).
Indeplaatsstelling is mogelijk tot uiterlijk twee weken voor vertrek. Bij een indeplaatsstelling verzorgt de reiziger die zijn plaats beschikbaar stelt zelf voor een geschikte vervanger. Een indeplaatsstelling vraag je aan met een formeel bericht. Voor een indeplaatsstelling worden kosten in rekening gebracht (algemene voorwaarden, punt 15).
15. als mijn reisgenoot te maken heeft met beperkende overheidsmaatregelen?
Wanneer een reiziger niet mee kan op reis, door welke reden dan ook, moet de boeker de reiziger annuleren, waarbij de regeling ‘Annulering door de boeker’ geldt (algemene voorwaarden, punt 21). De reis- en annuleringsverzekeringen vergoeden in een aantal gevallen geheel of gedeeltelijk de boekingskosten.
16. als ik voor vertrek ziek ben geworden?
Omboeken naar een ander project binnen hetzelfde seizoen is mogelijk tot uiterlijk twee weken voor vertrek en is afhankelijk van de mogelijkheid om de omboeking daadwerkelijk te realiseren. Een omboeking vraag je aan met een formeel bericht. Voor het omboeken worden kosten in rekening gebracht (algemene voorwaarden, punt 16).
Indeplaatsstelling is mogelijk tot uiterlijk twee weken voor vertrek. Bij een indeplaatsstelling verzorgt de reiziger die zijn plaats beschikbaar stelt zelf voor een geschikte vervanger. Een indeplaatsstelling vraag je aan met een formeel bericht. Voor een indeplaatsstelling worden kosten in rekening gebracht (algemene voorwaarden, punt 15).